Nieuws : Twee genomineerde voedingsbedrijven voor export award | Food At Work

Twee bedrijven uit de voedingsindustrie zijn kanshebber om in de prijzen te vallen bij de ‘Leeuw van de Export’, een award show van Flanders Investment and Trade (FIT). Onze sector exporteert jaarlijks ongeveer 24 miljard euro. Dat is 50% van de volledige omzet. Belgisch bier en chocolade zijn razend populaire exportproducten, maar we hebben nog zoveel meer te bieden. Wist je dat we ook wereldleider zijn op vlak van diepvriesgroenten en aardappelproducten? De genomineerden voor de FIT-award komen zelfs uit geen enkele van deze voorgenoemde categorieën. De kanshebbers zijn koekjesproducent Corthouts met Biskids in de categorie ‘bedrijven met maximaal 49 medewerkers’ en Kipco – Damaco, een kipverwerkingsbedrijf in de categorie ‘bedrijven met 50 of meer medewerkers’. Wij zijn alvast trots en vertellen je graag wat meer over deze twee succesvolle bedrijven.

Gezonde koekjes de wereld rond: de succesvolle exportstrategie van Biskids

In 1965 werd CRV Corthouts in Diest opgericht. Dit bloeiende familiebedrijf is ondertussen in handen van de derde generatie. Zij produceren nog steeds met evenveel passie gezonde, vezelrijke koekjes voor kinderen. Het is een klein en hypermodern bedrijf. Met 18 medewerkers en enkele robotarmen weten ze heel het productiebedrijf draaiende te houden. 

Corthouts is een organische bakkerij. Ze werken enkel met duurzaam geteelde, natuurlijke ingrediënten. Bewaarmiddelen, palmolie, kleurstoffen en artificiële smaakstoffen gebruiken ze niet. Het bedrijf is er trots op dat ze gezonde koekjes voor kinderen maken. Dit is terecht en belangrijk: kinderen snoepen graag, maar in veel snoepgoed zit er veel suiker. De koekjes die ze bij Corthouts produceren bevatten weinig suiker, zijn erg vezelrijk en zijn vrij van ongeraffineerde ingrediënten. Verder bezitten ze ook Omega 3 vetzuren en enkele belangrijke bouwstenen voor ons lichaam: calcium, fosfor en kalium.

In 2021 haalden ze 95% van hun omzet in het buitenland. De gezonde koekjes zijn razend populair in het buitenland. Zelf populairder dan in eigen land. Wij gunnen dit bloeiende voedingsbedrijf alvast dubbel en dik de ‘Leeuw van de Export’-award voor hun sterke werk. Hun onderneming is een schoolvoorbeeld van innovatie en export, twee belangrijke pijlers voor de voedingsindustrie. 

Ultramodern kipverwerkingsbedrijf van Belgische bodem

We gaan van koekjes naar de vleessector, meer bepaald naar Kipco – Damaco. Dit bedrijf verwerkt pluimvee tot halffabricaten voor de voedings- en dierenvoedingsindustrie. Naast hun productiesite in het West-Vlaamse Oostrozebeke, hebben ze ook ondernemingen in Polen en Frankrijk. Daarnaast hebben ze een 15 vestingen in 13 landen en een netwerk van eigen verkoopkantoren in Singapore, Brazilië, India, China en Vietnam. 

Ze zijn gespecialiseerd in het verwerken van kippenseparatorvlees. Dit wordt na verdere verwerking gebruikt in, onder meer, kookworst en diverse frituursnacks. Hun productiebedrijf is hoogtechnologisch en blinkt uit in innovatie. De verwerkingslijnen in de productiehal hebben ze zelf ontwikkeld en gebouwd. Daarnaast zijn ze de enige MDM-producent (Mechanically Deboned Meat) die plastiekdetectie in hun productieproces heeft geïnstalleerd. Op deze manier willen ze de garantie bieden uitzonderlijke kwaliteit te leveren. 

Dat ze hun garantie waarmaken, bewijst hun succesvolle export-strategie. Ze exporteren naar maar liefst 152 landen en haalden in 2021 83% van hun totale omzet in het buitenland. Dit is een cijfer om trots op te zijn en bewijst dat hun kwaliteit wereldwijd gesmaakt wordt. De stem van de voedingsindustrie hebben ze alvast om de ‘Leeuw van de Export’ te winnen. 

Uitreiking Leeuw van de Export: 2 voedingsbedrijven maken kans op de export award

Wij kijken alvast reikhalzend uit naar 14 september: dan weten we wie er in de prijzen valt. De uitreiking vindt plaats in de Leuvense Brabanthal. Omdat beide voedingsbedrijven verdeeld zijn over 2 beide categorieën, betekent dit dus twee keer kans om in de prijzen te vallen. Onnodig om te zeggen dat we als sector heel trots zijn op deze twee succesvolle, innovatieve bedrijven!