Nieuws : Food Tech Talent: de Tinder van de voedingsindustrie | Food At Work

De voedingsindustrie, da’s letterlijk een voedingsbodem voor kansen. Kansen voor jong talent om zich te tonen en te bouwen aan een mooie toekomst. Kansen voor jouw bedrijf, want jongeren brengen energie, doorzettingsvermogen en technologische kennis.

De voedingsindustrie, da’s letterlijk een voedingsbodem voor kansen. Kansen voor jong talent om zich te tonen en te bouwen aan een mooie toekomst. Kansen voor jouw bedrijf, want jongeren brengen energie, doorzettingsvermogen en technologische kennis. Maar ook kansen voor de voedingsindustrie, die rijk is aan innovatie en maatschappelijke betrokkenheid.

Tijd voor een date! Via de Tinder van de voedingsindustrie, als het ware: de Food Tech Talent-bezoeken. 

 

Wat is Food Tech Talent?

Via de Food Tech Talent-bezoeken etaleert de sector zijn (technologisch) potentieel voor studenten. Georganiseerd door Fevia en sectorfonds Alimento, zetten de Food Tech Talent-bezoeken de deur open voor studenten. Vanwege corona vonden de laatste edities digitaal plaats, maar dat bleek minstens even goed te werken. Online of op de werkvloer, beide formats hebben hun troeven.

En die troeven kan je als bedrijf met een Food Tech Talent-bedrijfsbezoek goed uitspelen. We sommen er graag een paar op.

 

  1. Technologie & duurzaamheid op het podium

    Via een bedrijfsbezoek zet je de hoogtechnologische en duurzame kant van je bedrijf in de verf. Studenten zien met eigen ogen hoe ingenieus de processen in de voedingsindustrie in elkaar zitten. Denk aan de recuperatie van warmte en water, de gerenommeerde veiligheidsmaatregelen en de verantwoorde verwerking van afval.

    Zo organiseerde Puratos een volwaardige virtuele rondleiding voor studenten van de Odisee-hogeschool en de Universiteit Antwerpen. De topics? Een fraaie voorstelling van de voedingssector, voorbeelden van projecten, testimonials van werknemers en een kijkje in de interne QA-processen. Onze favoriete reactie achteraf? "Sinds dit bezoek overweeg ik wel een job in de voedingsindustrie. Ik was er al zeer door geboeid en nu, door stap voor stap een productieproces te volgen, ben ik volledig overtuigd."

  2. Industrie van én voor de zintuigen

    In de voedingsindustrie is het zintuiglijke aspect cruciaal: ruiken, voelen en - uiteraard - proeven. Deze zintuigen bij studenten prikkelen is misschien wel de beste sales pitch.

    Een goed voorbeeld hiervan vinden we bij AB InBev. De biergigant koppelde een virtuele bierproeverij aan het bedrijfsbezoek voor 120 studenten van Thomas More in Geel (bachelors Elektromechanica & Graduaat Elektromechanische Systemen). Zij leverden de bieren (0,0%) af op de campus zodat iedere student op afstand mee kon doen. Eén student verwoordde het treffend: "Ik heb geleerd dat de voedingssector een constant groeiende industrie is, eentje die zeer vooruitstrevend is en met moderne technologieën werkt."

  3. Ervaring op maat

    Deze bedrijfsbezoeken zijn op maat van de studenten en hun studierichtingen. Ze zijn toegespitst op hun interesses en op wat voor hen relevant is. Je geeft de mooiste troeven van de sector een stem en ontdekt wat jongeren écht belangrijk vinden in hun job. Natuurlijk kan je ook zelf gericht het gewenste profiel van je bezoekers aangeven. Zo verhogen we de kans op een match.

    Ook Alpro maakte werk van een virtueel bezoek op maat voor toekomstige bio-ingenieurs en industriële ingenieurs van Universiteit Gent. Een investering, maar dan wel eentje die vruchten afwierp, aldus Alpro-recruiter Chloë Uyttenhove"Een virtueel bezoek op maat van elke student voorbereiden, daar kruipt zeker tijd in. Maar als studenten achteraf aangeven dat ze Alpro overwegen als toekomstige werkgever, dan is dat absoluut geslaagd."



Organiseer samen met Alimento jouw bedrijfsbezoek 


Heeft jouw bedrijf jongeren een mooi verhaal te bieden? Alimento staat klaar om je te helpen bij de voorbereidingen van je eigen Food Tech Talent-bedrijfsbezoek. Zet jij straks je (digitale) deuren open?