Er zijn steeds meer biobedrijven in ons land en ook de verkoop van biologische producten is de jongste tien jaar fors gestegen. In 2009 besteedden de Belgen 288 miljoen euro aan bioproducten: voeding (vers, diepvries en kruidenierswaren), dranken, drogisterijproducten en non-food. Afgelopen jaar ging het om 760 miljoen, 15% meer dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK in opdracht van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), dat de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen opvolgde.

95% van de Belgen heeft vorig jaar minstens één vers bioproduct gekocht. Bijna twee op drie koopt er zelfs wekelijks een. Biozuivel en biogroenten zijn de koplopers in onze boodschappentas. Ook fruit, vlees, eieren, brood, aardappelen, en vleesvervangers eten we graag. De belangrijkste groeiers zijn eieren, vlees en zuivel. Bij de verwerkte bioproducten doen pizza's, quiches en kant-en-klare maaltijden het heel goed. En dat is goed nieuws, want bij Food At Work zien we het aantal jobs gestaag toenemen.

 

Toch zien we dat biovoeding in Wallonië meer over de toonbank gaat dan in Vlaanderen. Prijs speelt een belangrijke rol bij het aankopen van voeding en bio is nu eenmaal duurder. Maar het is vooral ook het aantal biobedrijven dat veel hoger ligt onder de taalgrens. In Wallonië is meer landbouwgrond beschikbaar en met oog op korte keten en lokale markten, zijn er nu eenmaal procentueel meer biobedrijven in Franstalig België. 

 

In Vlaanderen zijn het vooral de verdelers, bereiders, verkooppunten, importeurs en/of exporteurs van biologische producten die het goed deden. Eind 2018 waren ze met 1.102 bedrijven in Vlaanderen - bijna 10% meer dan in 2017. Vaak gaat het om ondernemers die biologische producten als suiker, cacao, koffie, thee en kruiden produceren of verhandelen. Goed voor de werkgelegenheid én de planeet.