Nooit eerder waren consumenten in België zo bewust bezig met het vervangen van vleesproducten. Zo’n achttien procent van onze landgenoten at vorig jaar minstens wekelijks een vegetarische vleesvervanger. Dat wil zeggen dat ook de voedingsindustrie volop meesurft op die plantaardige innovatiegolf.

Steeds meer Belgen worden vegetariër of veganist, maar de laatste jaren zijn ook de flexitariërs -zij die wel vlees eten, maar ook weloverwogen op regelmatige tijdstippen vlees vervangen of weglaten- aan een sterke opmars bezig. Een belangrijk argument om minder vlees te eten is de impact op het klimaat en het milieu, dierenleed en uiteraard speelt ook gezondheid een rol. De voedingsindustrie in ons land speelt daar nu meer dan ooit op in. 

 

Vervangers van vlees zoals tofu, groenteburgers en quornproducten bestaan al jaren, maar de laatste paar jaar vinden we steeds meer vervangers terug in de supermarkt die qua smaak, textuur en voedingswaarde heel dicht bij echt vlees liggen. De omzet van die producten stijgt dan ook jaar na jaar. Tal van Belgische bedrijven investeren in het ontwikkelen van plantaardige vleesvervangers zodat ze de boot in deze revolutie in de voedingsindustrie niet missen.