De houdbaarheidsdatum van je browser is overschreden. Als je een eerdere versie dan Internet Explorer 11 gebruikt, ondervind je mogelijk geen optimale surfervaring op onze website.
Je browser is niet meer ondersteund
De houdbaarheidsdatum van je browser is overschreden. Als je een eerdere versie dan Internet Explorer 11 gebruikt, ondervind je mogelijk geen optimale surfervaring op onze website.
Ik neem het risico en ik ga verder met mijn huidige browser
Factory of the Future is een initiatief van Agoria en Sirris en vindt sinds 2015 jaarlijks plaats. Fevia Vlaanderen en Wallonië zetten als partner mee de schouders onder deze Factory of the Future Awards en dat is niet meer dan logisch want de voorbije jaren vielen verschillende voedingsbedrijven in de prijzen. Met deze actie willen we de maakindustrie een duurzame toekomst bieden en hen inspireren om zicht om te schakelen tot flexibele, slimme en hoogperformante organisaties.
Wanneer is een bedrijf gewapend voor de toekomst? Om een Factory of the Future te worden moeten bedrijven investeren in digitalisering en slimme processen en tegelijkertijd produceren op wereldwijde schaal. Daarnaast moeten ze duurzaam omspringen met energie en materialen en veel aandacht besteden aan het stimuleren van betrokkenheid van medewerkers, creativiteit en autonomie. Een professionele jury kiest vervolgens de winnaars. Bedrijven die zich hebben ingeschreven mogen alvast een uitgebreide analyse verwachten.
Hier gaat men uit van een state-of-the-art productieomgeving. Bedrijven van de toekomst kunnen het zich immers niet veroorloven te werken met een verouderd machinepark. In de voedingssector gaat het vaak om hygiënischere werkomgevingen, automatiseringsprocessen en digitalisering van de keten.
Toekomstgerichte industrieën ontwikkelen hun producten en diensten in functie van de volledige waardeketen. Dat wil zoveel zeggen als een vooruitstrevende aanpak in verkoop, productie, onderhoud en recyclage met virtuele modellen en simulaties.
Computers en informatienetwerken zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. In de fabriek van de toekomst zijn de operationele processen gedigitaliseerd en onderling verbonden via het internet.
Ondanks digitalisering en robotisering staan mensen in een onderneming nog steeds centraal. Medewerkers moeten een hoge betrokkenheid hebben in de organisatie.
Bedrijven evolueren steeds meer naar genetwerkte organisaties. Op die manier kan kapitaal gespreid ingezet worden en dat zorgt voor flexibele samenwerkingsverbanden tussen verschillende spelers.
Een duurzame aanpak is cruciaal binnen een toekomstgerichte organisatie. Daarbij horen onder meer het energieverbruik terugdringen, recyclage en een verantwoorde, gesloten materialenkringloop, van de aankoop van grondstoffen, over de productie tot de verpakking en het transport.
Een slim productiesysteem zet de deur open voor nieuwe ontwikkelingen en stelt maakbedrijven in staat in te spelen op de steeds veranderende marktvraag.
Heeft je bedrijf de afgelopen jaren sterk gescoord op doorlooptijdreductie, nieuwe technologieën, automatisatie, product- en dienstenontwikkeling, kwaliteitsverbetering, arbeidsorganisatie, duurzaamheid, omzetgroei, personeelsgroei …? Schrijf je dan volgend jaar zeker in via www.agoria.be en wie weet krijgt jouw bedrijf straks een Factory of the Future Award!