Nieuws : De Belgische vleeswarensector ademt passie en vakmanschap | Food At Work

In combinatie met de sector van het vers vlees vormt de vleesverwerking veruit de grootste tak van de Belgische voedingsindustrie. Fenavian, de Federatie van de vleeswarenproducenten vertegenwoordigt maar liefst 180 Belgische vleesverwerkende bedrijven, meestal kmo’s. Samen hebben zij jaarlijks een omzet van 2 miljard euro en stellen ze 6.000 personen te werk. Onze partner Fevia sprak met Anneleen Vandewynckel, secretaris-generaal van Fenavian over het heden én de toekomst.

Vleesverwerkende bedrijven verzorgen een zeer divers aanbod aan vleesproducten: kop, frituursnacks, vol-au-vent, stoofvlees, salami, ham, filet d’anvers, … “Eigenlijk gaat het om alle vleesproducten die een houdbaarheidsverlenging ondergaan”, zegt Anneleen Vandewynckel. “Denk daarbij onder andere aan roken, koken, bakken, drogen of zouten. Die verwerking gebeurt met veel respect voor het ambacht, in combinatie met de nieuwste technieken.”

 

Belgische vleeswaren zijn wereldwijd gerenommeerd voor hun kwaliteit en vallen daarom internationaal in de smaak. Volgens Anneleen heeft dit te maken met onze passie en jarenlang vakmanschap. “Belgische vleeswarenbedrijven hebben een expertise die vertrekt vanuit tradities die soms meerdere eeuwen teruggaan. Zo zijn we nauw verweven met onze lokale cultuur en identiteit. Onze totale export is goed voor maar liefst 800 miljoen euro per jaar. Vooral gekookte en gedroogde ham, gerookt spek, paté en kippenwit steken er met kop en schouders uit.”

 

Toch schakelen steeds meer mensen over op plantaardige alternatieven. De vleesindustrie lijkt onder druk te staan. “Onze ondernemers staan niet stil, integendeel. Op heel wat vlakken merk je dat de sector volop innoveert en erop vooruitgaat. Onze bedrijven ondernemen duurzaam, doen continue inspanningen om het productieproces te verbeteren. Ook het productaanbod evolueert: met een variatie aan hybride producten die vlees en groenten combineren, met een plantaardig aanbod, met nieuwe smaken of door zout en vetten te reduceren. And last but not least: ook de verpakkingen vernieuwen.”

 

Anneleen ziet vlees nog niet direct van onze menu’s verdwijnen en vermoedt dat de sector in de toekomst ook nog zal groeien. “De groei zal een combinatie zijn van verschillende inspanningen. We doen actief aan exportpromotie en ‘reassurance’ van de consument. Maar ook het uitbreiden van het productgamma biedt opportuniteiten. Verder blijven onze bedrijven inzetten op kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid en dierenwelzijn.” 

 

 

Persbericht:

https://www.fevia.be/nl/nieuws/passie-en-vakmanschap-voor-belgische-vleeswaren