Nieuws : Jong én ambitieus in de voedingssector: ‘ik voel weinig druk en veel waardering’ | Food At Work

Nele Callebaut is 32 jaar, mama, en mag zichzelf Commercial Supply Chain Manager noemen bij Ferrero. Ze leidt momenteel een team van 7 mensen en staat op het punt uit te breiden, want ‘er staan twee vacatures open’.

Hoe dan ook, om deze functie te bekleden, doorliep Nele een uitgebreid parcours binnen het bedrijf. Ze startte als stagiaire, kreeg een job als demand planner en beklom de ladder tot manager. De kansen die ze kreeg, greep ze met beide handen. Vanwaar die drijfveer komt, vroegen we haar zelf.

Nele Callebaut is 32 jaar, mama, en mag zichzelf Commercial Supply Chain Manager noemen bij Ferrero. Ze leidt momenteel een team van 7 mensen en staat op het punt uit te breiden, want ‘er staan twee vacatures open’.

Wat vind je belangrijk in je job?



Nele: ‘Ik ben iemand die in de eerste plaats veel variatie nodig heeft, maar ook sociaal contact en voldoende uitdaging. Een combinatie die in mijn huidige job zeker terug te vinden valt. Als Supply Chain Manager moet ik enerzijds een team aansturen, maar vaak ben ik ook operationeel bezig. Ik spring bijvoorbeeld in wanneer een vrachtwagen te laat komt. Verder heb ik veel contact met andere afdelingen, wat ik echt heel fijn vind.’ 

Krijgt iedereen volgens jou dezelfde kansen?  

Nele: ‘Ik denk wel dat iedereen dezelfde jobkansen krijgt, maar niet iedereen krijgt de dingen makkelijk gecombineerd. Ik heb mij dat ook al afgevraagd: wil ik wel zo rap doorgroeien? Ik spreek nu als jonge mama hé. Carrière maken kan binnen vijf of tien jaar nog altijd en kinderen zijn maar één keer klein. Ik denk dat jonge mama’s hun ambities hierdoor anders gaan inplannen. Niet iedereen wil meer verantwoordelijkheid of meer werk.’

In welke mate is er op dat vlak verschil tussen mannen en vrouwen? 

Nele: ‘Toen ik begon was de supply chain een echte mannenwereld. Enfin, dat is ondertussen sterk veranderd. Zo is mijn baas ook een vrouw en de laatste jaren vervoegen steeds meer vrouwen de productieketen. Hoe dan ook, Ferrero is een internationaal open bedrijf, het gaat over competenties en niet over man of vrouw zijn. Als jong persoon ben je natuurlijk wel meer verlegen, zeker in een meeting met mensen die een pak meer ervaring hebben. Maar je leert om toch een mening te geven, beslissingen te nemen of wat dan ook.’ 


Wat heeft de voedingssector jonge mensen te bieden?  

Nele: ‘Vrijheid, flexibiliteit en uitdaging. De reputatie van de voedingssector heeft door corona een serieuze boost gekregen en we zijn constant op zoek naar jonge, gemotiveerde mensen. Als je jong bent en zin hebt om door te groeien, dan kan dat zeker in onze sector. In de voeding kan je ook vaak on the job leren, uitzoeken naar waar je wil evolueren en daardoor de opportuniteit krijgen om je grenzen te verleggen.’

In de voedingssector zijn er duidelijk genoeg opportuniteiten voor jonge mensen en wie weet kan ook jij doorgroeien tot Supply Chain Manager. Of wil je het liever schoppen tot teamleader productie of logistiek verantwoordelijke?