Nieuws : Storytelling - succesverhaal bij sollicitaties | Food At Work

Storytelling is de kunst om een geloofwaardig verhaal te vertellen dat mensen boeit, inspireert en verbindt. Het is een belangrijk onderdeel van de marketing- en communicatiestrategie van merken om de juiste doelgroepen aan te spreken. Goede verhalen worden namelijk onthouden en gedeeld, al duizenden jaren lang. Maar wist je dat storytelling ook helpt om je droomjob te bemachtigen? Jouw verhaal kan het verschil maken voor je carrière. We geven je vijf tips ter inspiratie.

Tip 1: passie werkt aanstekelijk

 

Start met de ‘waarom’. Onderzoek welke aspecten van de job of het bedrijf het vuur in je aanwakkeren. Is het creativiteit, voeding, het product …? Vertel over je passies en hoe ze van pas zullen komen bij de uitoefening van je functie. Zorg er ook voor dat de wijze waarop je iets vertelt de inhoud versterkt. Met andere woorden: toon liever een laaiend vuur dan een waakvlam. We beseffen dat niet iedereen even uitbundig is, maar bij passie hoort wel een gezonde dosis enthousiasme, toch?

 

Tip 2: breng geen goednieuwsshow

 

Wees eerlijk en toon wie je bent. Uiteraard moet je vooral je sterke eigenschappen in de verf zetten, maar niemand is perfect. Deel dus ook de lessen die je hebt geleerd uit het verleden. Voortschrijdend inzicht toont aan dat je continu werkt aan een betere versie van jezelf. En misschien helpt de nieuwe job wel om je werkpunten aan te pakken? Een verhaal dat een aaneenschakeling is van louter succesmomenten is trouwens niet boeiend en ongeloofwaardig. Jezelf voortdurend minimaliseren is uiteraard ook een slecht idee.

 

Tip 3: wat is jouw bijdrage aan het merkverhaal?

 

Elk merk heeft een verhaal. De vraag is welke rol jij erin speelt. Bereid je dus goed voor en beeld je op voorhand in hoe jij dit merkverhaal kan versterken. Denk daarbij aan de eindklant. Als logistiek medewerker bijvoorbeeld, kan je logistieke processen verbeteren of je kan klanten verheugen omdat hun bestelling sneller wordt geleverd. In se komt dit op hetzelfde neer, maar de tweede omschrijving is menselijker en spreekt meer tot de verbeelding. 

 

Tip 4: KISS-regel: keep it simple, sollicitant

 

Een goed verhaal is begrijpbaar. Gebruik eenvoudige en eenduidige taal. Zowel in je sollicitatiebrief (of -video!) als tijdens je sollicitatiegesprek. Wees daarbij liever concreet dan abstract en denk goed na over de opbouw van je verhaal. Op die manier voorkom je zijsprongen die je afleiden van het einddoel: de ondernemer of HR-manager overtuigen om jou in dienst te nemen. 

 

Tip 5: oefening baart de kunst van storytelling

 

Het is geen geheim dat een goede voorbereiding goud waard is. Pluis de website en de socialmediakanalen van het voedingsbedrijf uit zodat je het merkverhaal leert kennen. Denk na over welke rol jij daarin kan spelen met je persoonlijke verhaal als uitgangspunt. Als dat denkwerk achter de rug is, kan je beginnen oefenen. Vraag desnoods aan een huisgenoot om HR-manager te spelen. Deze aanpak zal je ook meer zelfvertrouwen geven voor de sollicitatie.